EHRLICHIOOSI-LÖYDÖS VERESTÄ

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

EHRLICHIOOSI-LÖYDÖS VERESTÄ

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 11:43

Lähettäjä: jouskari05 Lähetetty: 29.12.2005 23:46

Oireeni alkoivat kevään 05 alussa; silmien punoituksella, päänsäryllä ja niskajäykkyydellä. Tuolloin en huomannut itsessäni mitään erityistä. Olin vaan totaalisen väsynyt. Soitin terveyskeskuskeen ja kerroin oireistani. He sanoivat vaan, että minulla on migreeni.(ihmettelin vaan että eihän minulla koskaan ole ollut) En päässyt vastaanotolle. Muutaman pvän kuluttua alkoi jonkinasteinen tasapainohäiriö ja pään ei ei liike. Sitten minut kiidätettiin sairaalaan neurologiselle osastolle, jossa tutkimusten jälkeen todettiin tasapainohäiriön syyksi niskat. Tulin onnellisesti kotiin ja toivoin tasapainohäiriön menevän niska hieronnalla ohi. Todellisesti sitä kesti n. reilu 2 kk ennenkuin tasapainohäiriö jonkin verran helpottui. En pystynyt suoriutumaan kotiaskareista saati sitten 2 vuotiaan lapsen hoidosta. Jotenkin tuntui ettei tavaratkaan pysyneet käsissä. Olin todella ihmeissäni huonovointisuudesta ja yleensäkin tilanteestani. Sitten kummakseni saunassa löysin jalasta kumman paukaman, joka oli tulehtunut. Puristin sitä ja huomasin sieltä tulevan jonkin mustan ulos. Sitten aloin kauhukseni miettimään, että olisiko punkki voinut purra. Sanoin asiasta omalle lääkärille ja hän määräsi borrelia kokeet. Niistä ei löytynyt mitään. Sitten olin fysioterapiassa ja sielläkin ne ihmettelivät, että miksi oireet vaan jatkuvat hieronnasta huolimatta. Sitten he suosittelivat neurologille menoa uudelleen. Sain lähetteen neurologille ms taudin ja muiden tautien poissulkemiseksi, minulta otettiin myös borrelian prc koe lumbaalipunktiona ja sekin oli puhdas, ei mitään tulehdusta. Kaikki arvot näyttivät verenkuvassa hyviltä sekä tutkimuksissa, joten eihän minua voi vaivata mikään lääkärit ajattelivat. Silti minulla oli koko ajan lämpöä ja pahoinvointia. Sitten alkoi ilmestyä ihmeellistä ihottumaa käsiin ja jälkoihin, jotka ilmestyivät salaman nopeasti liittyen huonoon oloon. Aloin olla todella huolestunut. Yritin hätäpäissäni hakea apua ihotautilääkäriltä ja se sanoi vaan että, mulla on jäänyt levy päälle, eihän minulla voi olla borreliaa kun kokeet ei näytä. Hän puhui,että ihottumat viittaavat vaan ohimenneen infektioon. Itse tiesin koko aika että jotain on pielessä. Yritin saada monelta lääkäriltä antibiootteja, mutta en saanut kun mitään ei löytynyt. Enemmän tuntui että he ajattelivat psyykkistä syytä kuin punkin puremaa. Meni 4 kk ennenkuin sain antibioottia. Oma lääkäri kyllä tutki erilaisia sairauksia poissulkien, mutta näin pitkään meni ennenkuin ehrlichioosi löytyi. Kuulin että ehrlichioosi kokeen eteenpäin laittaminen oli lääkärille vaikeaa, mutta hän sai sen läpi ahkeruudellaan. Tiedän vaan että terveyskeskus valikoimaan ei kuulu tällainen koe ja sairaus on harvinainen Suomessa, joten en tiedä missä vaiheessa tulee kiinteästi valikoimaan ja onko joltain muulta kenties tutkittu kyseistä tautia. Olin helpottunut kun jotain löytyi ja sain antibioottia. Ennen antibiootin saamista minulle kerkesi tulla muitakin oireita kuten lihasnykäyksiä, kutiava kroppa, mustelmia/tulehtuneita verisuonia jalkoihin, pään kutimista, pistelyä, puutuneisuutta, hormonaalisia häiriöitä ja jopa hiusten lähtöä jne. ennenkuin lääkäri löysi tuon erhlichioosin. Tietysti minulla on edelleen pelko borrelioosista, sillä sitähän ei pystytä millään menetelmällä varmasti poissulkea. Tällä hetkellä minua vaivaa eniten vasemman jalan kipuoireilu (hermosärky/vaskuliitti kipu) sekä jonkin asteiset hermostolliset oireet sekä silmien punoitus ja lisääntyneet lasiaissamentumat. Moninaisten oireiden keskellä olen siitä onnellinen, että pääsin infektioosastolle hoitoon ja saan pidemmän antibiootti kuurin, josta huomaan jonkin verran olleen apua sekä saan myös muuta hoitoa. Mutta hoitoon hakeutuminen oli todella kiven kolossa, sillä tein huimasti selvitystyötä, vaadin tutkimuksia ja käytin myös yksityispuolen terveydenhuollon palvelua myös avuksi. Sain myös eräältä mukavalta borrelioosia sairastavalta henkiloltä puhelimitse apua ja neuvoja. Huomasin vaan sen, että olin todella yksin oireineni, mutta onneksi oli vertaistukea ja tahtoa taistella hoidon saamiseksi.

Bb

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 11:44

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 1.1.2006 14:02

Useimmiten ajatellaan että ehrlichioosi, bartonella ja babesioosi ovat lisäinfektioita - näinhän niitä yleensä maailmalla kutsutaan. On kuitenkin mahdollista että henkilö sairastaa vain jotakin edellämainituista punkin mukanaan tuomista taudinaiheuttajista. Esim. seuraavassa tutkimuksessa osa punkeista kantoi vain ehrlichioosia:

http://jcm.asm.org/cgi/reprint/41/4/1569.pdf

Molecular Characterization of Anaplasma phagocytophilum and Borrelia burgdorferi in Ixodes scapularis Ticks from Pennsylvania

JOURNAL OF CLINICAL MICROBIOLOGY, Apr. 2003, p. 1569?1573 Vol. 41, No. 4

0095-1137/03/$08.000 DOI: 10.1128/JCM.41.4.1569?1573.2003

Joshua W. Courtney,1,2 Richard L. Dryden,2 Jill Montgomery,2 Bradley S. Schneider,3 Gary Smith,4 and Robert F. Massung1*

Viral and Rickettsial Zoonoses Branch, Division of Viral and Rickettsial Diseases, Ixodes scapularis ticks were collected in 2000 and 2001 from two areas in Pennsylvania and tested for the presence of Anaplasma phagocytophilum and Borrelia burgdorferi by PCR and DNA sequencing. Of the ticks collected from northwestern and southeastern Pennsylvania, 162 of 263 (61.6%) and 25 of 191 (13.1%), respectively, were found to be positive for B. burgdorferi. DNA sequencing showed >99% identity with B. burgdorferi strains B31 and JD1. PCR testing for A. phagocytophilum revealed that 5 of 263 (1.9%) from northwestern Pennsylvania and 76 of 191 (39.8%) from southeastern Pennsylvania were positive. DNA sequencing revealed two genotypes of A. phagocytophilum, the human granulocytic ehrlichiosis (HGE) agent and a variant (AP-Variant 1) that has not been associated with human infection. Although only the HGE agent was present in northwestern Pennsylvania, both genotypes were found in southeastern Pennsylvania. These data add to a growing body of evidence showing that AP-Variant 1 is the predominant agent in areas where bothgenotypes coexist.

Vastaa Viestiin