Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 30.7.2008 23:44
(Kiitos jälleen ahkeralle suomentajallemme!!)
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=34848&news_instance
Nya Åland - Uutisia
Maanantai 14.7.2008
Kuva: Nina Smeds
Tutkimus lasten borreliasta
Julkaistu: 12:17
Toukokuun 23. päivä väitteli kesäahvenanmaalainen Barbro Hedin Skogman tohtorin arvosta Linköpingin yliopistossa. Aiheena oli lasten neuroborrelia.
Tutkimus osoitti muun muassa että päinvastoin kuin aikaisemmin on uskottu eivät kaikki lapset parane kasvohalvauksesta, joka on neuroborrelian tavallisimpia oireita.
Linköpingin yliopistosairaalan lastenklinikan apulaislääkärinä Barbro Hedin Skogman sai mahdollisuuden osallistua näytteiden ottoihin lapsilta joilla epäiltiin neuroborreliaa. Näytteet otettiin selkäytimestä. Silloin kiinnostus lasten borreliaa kohtaan heräsi.
Nyan tapaa Hedin Skogmanin kesänvietossa Enskärillä Kumlingessa. Mökkien ympärillä on enimmäkseen kalliota mutta myös joitakin ruohotupsuja. - Punkkeja varten, hän vitsailee.
Lasten näytteidenottojen suorittaminen ja seuraaminen herätti useita kysymyksiä. Jo tunnin kuluttua näytteen ottamisesta voidaan nähdä onko solujen, siis valkoisten verisolujen, määrä kohonnut. Jos se on kohonnut on kyseessä infektio. Mutta vasta 1-2 viikon kuluttua saadaan vastaus siihen onko se borreliaa. Siksi hoito aloitetaan jo kun ensimmäisessä verikokeessa on todettu valkosolujen määrän kohonneen. Parin viikon kuluttua tulee vastaus joka saattaa olla negatiivinen. Tämä huolestuttaa sekä vanhempia että lääkäreitä. - On ihmetelty mistä johtuu valkosolujen kohoaminen vaikka borreliatesti on negatiivinen. Vanhemmat ovat ehkä myös pohtineet miksi antibiootteja on annettu turhaan.
Epäselvä diagnostiikka
Epäselvä diagnostiikka johti siihen että Hedin Skogman käynnisti projektin ylilääkärin kanssa. Hän päätti tutkia vanhoja potilaskertomuksia nähdäkseen kuinka moni saa hoidon ja kuinka moni heistä saa borreliadiagnoosin. Koska Linköpingin sairaala on yliopistoklinikka kuuluu sen järjestelmään että ylilääkärit tekevät tutkimustyötä, mutta Barbro sai oman projektin huolimatta siitä että hän on vain apulaislääkäri. Sen jälkeen Barbro Hedin Skogman liittyi borreliaa tutkivaan ryhmään.
- Lyöttäydyin yhteen Pia Forsbergin kanssa joka on aikuisten infektiotautien professori Linköpingin sairaalassa. Hän ilahtui saadessaan projektiin mukaan lastenlääkärin. Tutkijoista enemmistö on laboratorio- ja aikuisten lääkäreitä.
Neliosainen väitöskirja
Projektin tuloksena syntyi tohtorinväitöskirja joka koostuu neljästä osasta. Ensimmäinen käsittelee lasten kasvohalvauksia. Tutkimuksessa seurattiin lapsia kahden vuoden ajan.
- Kasvohalvaus on neuroborrelian tavallisin oire lapsilla. Se voi johtua siitä että lapset saavat pureman ylemmäs ja tartunta levittäytyy nopeammin kasvojen hermostoon.
Tutkimus osoitti että 20 prosenttia lapsista ei parane täysin kahdessa vuodessa.Tutkimus tehtiin huolellisesti ja se ei perustunut ainoastaan siihen mitä lapset kertoivat itse vaan he osallistuivat myös lääkärintarkastuksiin.<
- Olemme aina sanoneet että lapset tulevat kuntoon, mutta nyt näyttää siltä että viidesosa saa pysyviä vaurioita.
Vastustuskyky
Tutkimuksen toisessa osassa tarkastelun kohteena on lasten vastustuskyky kautta otetut selkäydinnäytteet. Lapsilla vastustuskyky on erilainen kuin aikuisilla ja sillä on merkitystä paranemisprosessissa.
- Lasten tapa reagoida on parempi kuin aikuisten. Aikuisilla on muita oireita. Miksi lapset paranevat helpommin?
Tämä on vaikeasti tulkittava asia, mutta koko tutkijaryhmä jatkaa edelleen työskentelyä selvittääkseen vastustuskyvyn roolia neuroborreliassa. Lapset ovat pieni pala tässä palapelissä.
Päänsärkyä ja väsymystä
Kolmannessa osassa seurattiin lapsia kuuden kuukauden ajan diagnoosin jälkeen jotta nähtäisiin miten toipuminen edistyy. Selvitettiin mitä oireita lapset toivat esiin ajan kuluessa. Tämä perustuu siihen mitä lapset itse kertoivat.
- Päänsärky ja väsymys ovat ne dominoivat oireet joita lapset kokevat kuuden kuukauden jälkeen. Olemme myös esittäneet kysymykset yhtä monelle samanikäiselle terveelle lapselle ja he vastasivat että heillä on usein päänsärkyä ja he ovat väsyneitä. Siinä ei siis ole mitään eroa. Jos siis neuroborreliaa hoidetaan antibiooteilla ruotsalaisten suositusten mukaan borrelia paranee ja ne oireet jotka ovat jäljellä kuuden kuukauden jälkeen ovat samat kuin terveillä lapsilla. Se tarkoittaa että antibiootit parantavat borrelian. Se on sellainen asia jota on epäilty.
Hedin Skogmanin mukaan tutkimuksen luotettavuus on suuri. Tutkimukseen osallistui 177 tartunnan saanutta 0-18 -vuotiasta lasta ja yhtä monta tervettä lasta on käynyt kontrolliryhmässä.
Ikäkäyrässä huomataan huipun olevan 7-10 -vuotiaiden kohdalla. Pojat ovat myös hieman enemmän esillä.<
- Se on tavallista. Siinä iässä liikutaan paljon ulkona luonnossa.
Parempia testejä
Tutkimuksen viimeinen osa käsittelee borreliatestejä. Yleisen käytännön mukaan tehdään vasta-ainetesti joka mittaa flagelleja verestä.
Mutta Hedin Skogmanin tutkijaryhmä on yhteistyössä suomalaisen ryhmän kanssa alkanut tutkia voiko neljällä uudella vasta-ainetestillä saada luotettavampia vastauksia. Ne ovat vain tutkimuskäytössä, eivät kaupallisia.
Miksi ne eivät ole yleisesti käytössä jos ne ovat parempia?
- Täytyy olla monta hyvää tutkimusta jotka osoittavat että testi on parempi. Täytyy myös olla firma joka haluaa kehittää, valmistaa ja markkinoida testit.
Vielä ei siis ole ketään joka haluaisi ottaa sen asiakseen.
Tutkimus jota Barbro Hedin Skogman tekee on uusi.
- USA:ssa ja Saksassa on tehty paljon tutkimuksia lapsilla, mutta ei prospektiivisesti, toisin sanoen niin että lapset poimitaan mukaan akuutissa vaiheessa ja heitä seurataan jatkossa. Ja kun mukana on myös kontrolliryhmä päästään lähemmäs totuutta.
Edustavatko tutkitut lapset kaikkia lapsia?
- Kyllä, ainakin ruotsalaisia ja luultavasti myös ahvenanmaalaisia.
Projektissa tutkittiin lapsia Östergötlandissa ja siellä on myös saaristoa joka muistuttaa Ahvenanmaata.
NINA SMEDS
NYA ÅLAND: TUTKIMUS LASTEN BORRELIASTA
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb
NYA ÅLAND: TUTKIMUS LASTEN BORRELIASTA
Viimeksi muokannut Bb, Pe Maalis 06, 2009 15:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 31.7.2008 0:22
Itseäni jäi oikein erityisesti ihmetyttämään tässä artikkelissa kohta jossa mainitaan:
"Päänsärky ja väsymys ovat ne dominoivat oireet joita lapset kokevat kuuden kuukauden jälkeen. Olemme myös esittäneet kysymykset yhtä monelle samanikäiselle terveelle lapselle ja he vastasivat että heillä on usein päänsärkyä ja he ovat väsyneitä."
On aika mielenkiintoista, että lapsi, jolla on usein päänsärkyä ja joka on usein väsynyt luokitellaan ns. terveeksi. Ainakaan minä itse en ollut pienenä poikkeuksellisen väsynyt eikä minulla ollut päänsärkyä kuin satunnaisesti.
Milläköhän kriteerillä nämä nk. "terveet lapset" on luokiteltu terveiksi? Kenties silläkö, että heidän testituloksensa, kaikessa luotettavuudessaan, ovat negatiiviset?
Entä onko lapsille mahdollisesti esitetty jotenkin johdattelevia kysymyksiä?
Artikkelissa oli myös muitakin kohtia joista olen itse aika eri mieltä, mutta itseni toistamisen välttämiseksi en katso aiheelliseksi kirjoittaa niitä tällä kertaa auki. Jokainen borrelioosin vähänkin perehtynyt henkilö tajuaa kuitenkin varmasti itse, että miten asiat todellisuudessa ovat.
Itseäni jäi oikein erityisesti ihmetyttämään tässä artikkelissa kohta jossa mainitaan:
"Päänsärky ja väsymys ovat ne dominoivat oireet joita lapset kokevat kuuden kuukauden jälkeen. Olemme myös esittäneet kysymykset yhtä monelle samanikäiselle terveelle lapselle ja he vastasivat että heillä on usein päänsärkyä ja he ovat väsyneitä."
On aika mielenkiintoista, että lapsi, jolla on usein päänsärkyä ja joka on usein väsynyt luokitellaan ns. terveeksi. Ainakaan minä itse en ollut pienenä poikkeuksellisen väsynyt eikä minulla ollut päänsärkyä kuin satunnaisesti.
Milläköhän kriteerillä nämä nk. "terveet lapset" on luokiteltu terveiksi? Kenties silläkö, että heidän testituloksensa, kaikessa luotettavuudessaan, ovat negatiiviset?
Entä onko lapsille mahdollisesti esitetty jotenkin johdattelevia kysymyksiä?
Artikkelissa oli myös muitakin kohtia joista olen itse aika eri mieltä, mutta itseni toistamisen välttämiseksi en katso aiheelliseksi kirjoittaa niitä tällä kertaa auki. Jokainen borrelioosin vähänkin perehtynyt henkilö tajuaa kuitenkin varmasti itse, että miten asiat todellisuudessa ovat.