KUULUMISIA JA KÖLNIN LABORATORIO

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

KUULUMISIA JA KÖLNIN LABORATORIO

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 20:22

Lähettäjä: Rieban2 Lähetetty: 12.7.2006 15:17

Hei vaan pitkästä aikaa täältä Belgiasta!

Ajattelin ennen kesälomaa kertoa vähän kuulumisia: Sairastelin taas aika lailla helmi-huhtikuun: poskiontelot, niskan jumiutuminen ja lopulta juuri ennen pääsiäistä oli raju flunssa - 7 päivää korkea kuume ja kova poskiontelontulehdus, joka sitten loppui punkteeraamiseen ja antibioottikuuriin. Mielenkiintoista oli, että nyt kolmannen kerran viimeisen kolmen vuoden aikana sain ihoreaktion korviin ja niskaan - ilmeisesti Jarisch Herxheimer reaktio: korvat menivät läpikuultaville rakkuloille, korvalehdet olivat turvoksissa ja pientä ihottumaa levisi korvien taakse ja niskaan, kuumotti ja kutisi. Mielenkiintoista oli myös se, että antibioottikuurin jälkeen olen ollut mitä loistavimmassa kunnossa ja pitkästä aikaa elänyt "normaalia" elämää; ei ole ollut päänsärkyjä tai väsymystä.

Kuitenkin kesäkuun alkupuolella rupesi taas niska ja selkä oireilemaan, takaraivossa on jännitys, aivan kuin tennispallot, myös poskionteloita on ajoittain kiristänyt, mutta onneksi ei vielä ole ollut sitä väsymystä tai pahemmin päänsärkyjä. Polvet ovat kyllä raihnaiset ja välillä kipeät.

Kävin lopulta toukokuun lopulla reissun Kölnissä - siellä on borrelioosiin erikoistunut laboratorio. Mullehan on tehty kaksi kertaa Elisa-testi täällä Belgiassa (ei WB), jolloin tulos on ollut rajalla ja tulkittu negatiiviseksi. Mutta Kölnin testi oli siis postiivinen ja antoi minulle kauan kaivatun vahvistuksen siitä, että olen todellakin saanut tartunnan 15 vuotta sitten (jolloin minulla oli rengasihottuma). Tässä tulokset:

Borrelia burgd. IgG-Ak (ELISA): 340 (>200 = positiivinen)
Borrelia burgd. IgM-Ak (ELISA): negatiivinen
Borr. Westernblot IgG: p.41, p.39 ja p.34 positiivisia (nauhat 39 ja 34 ovat nimenomaan borreliaspesifisiä)
Borr. Wb IgM: negatiivinen

Suosittelen todellakin lähettämään verikokeen Kölniin (heiltä voi tilata verikoepaketin myös postitse ja kokeen ottaa oman lääkärin luona), jos haluaa "luotettavamman" tuloksen ja nimenomaan tuon Westernblotin, jota monissa maissa ei suostuta tekemään lainkaan, ellei Elisa ole positiivinen ensin (Wb voi olla positiivinen vaikka Elisa olisikin negatiivinen!). Testi maksaa n. 160,-? ja heihin voi olla yhteydessä sähköpostitse.

Toivottelen teille kaikille kivaa kesää tältä erää!

t. Satu

ps. olisi kiva lukea teidän kaikkien "tarinat", eikö niitä voisi kerätä nimettöminä jäsenten saataville? Oletteko muuten laittaneet tarinaanne vetoomusta varten?

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 21.7.2006 10:20

Aika ajoin olen pyytänyt (jäsenkirjeissä,sivuillamme) ihmisiä kertomaan Borrelioositarinansa niin että ne voitaisiin julkaista sivuillamme nimettöminä, mutta näyttää siltä, että ihmiset eivät syystä tai toisesta lähetä tarinoita. Ulkomaisia tarinoitahan olenkin jo laittanut sivuillemme kymmenittäin. Juuri henkilökohtaisista sairaskertomuksista oppii parhaiten tuntemaan tätä tautia, joka ilmenee niin moninaisin oirein eri ihmisillä. Toivottavasti saamme tarinoita tulevaisuudessa. Ministeriöön lähetettävää tiedotetta varten on tullut muutamia tarinoita, mutta lisää tarvitaan.

Borrelioositarinat lähetetään yhdistyksen sihteerille: saila.tuokko@kolumbus.fi
Tarinoissa olisi hyvä kertoa sairauden/oireiden alkamisajankohta, oireet, oireiden eteneminen/paraneminen, hoidot, mahdolliset hoitamatta jättämiset, tämänhetkinen tilanne jne. Jos saamme tarinoita, laitamme ne sivuillemme nimettöminä! Kenenkään henkilöllisyyttä ei siis julkaista!

Vastaa Viestiin