Lähettäjä: crake1010 Lähetetty: 2.8.2006 12:41
Hienoa että tälläinenkin palsta löytyi verkosta!
Minulla todettiin pari viikkoa sitten borrelioosi ihottuman perusteella (Erythema migrans), samalta alueelta olin jo reilua viikkoa aiemmin löytänyt kuolleen nymfin ja tiesin seurata tarkemmin.
Olen ollut kahden viikon antibioottikuurilla (amixicillin 2x500mg tablettia aamuin-illoin). Vielä on muutama päivä antibioottikuuria jäljellä. Yleinen mielipide lienee, että suurin osa paranee alkuvaiheen borreliooista antibioottikuurilla? Onko tästä jossakin olemassa tarkempia tutkimustuloksia, esim. montako prosenttia paranee?
Onko tarpeellista mennä lääkäriin uudestaan antibioottikuurin jälkeen? Voiko borrelioosin todeta tulleen hoidetuksi tuon kahden viikon antibioottikuurin jälkeen?
Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 6.8.2006 13:01
Hei, Olet saanut tavanomaisen "hoitosuositusten" mukaisen antibioottihoidon. Mikäli olet käynyt lukemassa tutkimuksia joita olen sivuillemme laittanut, olet jo varmaan huomannutkin, ettei taudin paranemisesta 100% varmuudella voi kukaan antaa tietoa. Useat ovat saaneet taudin remissioon jopa vuosikymmeniksi ilman mitään antibioottihoitojakin ja toiset sairastuvat vaikeaan Borrelioosiin vaikka ovat saaneet profylaktisen antibioottihoidon. Joillakin tauti paranee/menee remissioon lyhyellä antibioottihoidolla ja joillakin mitkään hoidot eivät tunnu auttavan. Siksi on mahdotonta sanoa auttaako jokin tietty antibioottihoito varmuudella vai ei.
Tällä hetkellä ei ole olemassa mitään testimenetelmää jolla voitaisiin todeta taudin olemassaoloa 100% varmuudella saatikka sen parantumista (ei ainakaan niillä menetelmillä joita Suomessa yleisesti käytetään - mahdollisesti ei muillakaan menetelmillä joita maailmalla käytetään. Niistä voit lukea esim kotisivuiltamme). Siksi Borrelioosia ei voida todeta hoidetuksi. Oireiden poistuminen voidaan todeta, mutta ei sitä onko kaikki borreliabakteerit saatu hävitettyä. Prosentuaaliset arviot ovat vain arvioita - asiasta on lähes mahdotonta saada varmaa tietoa tällä hetkellä sillä bakteeri kykenee muuntumaan, piiloutumaan yms. puhumattakaan muista taudinaiheuttajista joita on tartunnan yhteydessä mahdollisesti saanut.
Borrelioosi ilmenee mitä erilaisimmin oirein, joten oireiden tunnistaminen borreliabakteerista johtuviksi, on vaikeaa esim. vuosien kuluttua puremasta. Siksi kannattaa pitää esim. päiväkirjaa oireistaan. Mm Borrelioositarinoista näet miten erilaisin oirein tauti voi ilmetä.
Jatkohoitosi on kai suunniteltu silloin kun sait antibioottihoidon? Sovitteko jatkoajasta vai onko tauti lääkärin mielestä hoidettu kyseisellä antibioottihoidolla? Valitettavan yleistä näyttää olevan reseptin kirjoittaminen ja hoidon/seurannan jättäminen siihen.
Lähettäjä: crake1010 Lähetetty: 7.8.2006 0:03
Kiitos kattavasta vastauksesta, se selvensi paljon!
Olen lukenut netistä borrelioosista jonkin verran, lähinnä suomenkielistä aineistoa. Tässä taudissa/sairaudessa tuntuu olevan kyseessä aika "veikeä" ja "ovela" bakteeri. Hyvä tietysti asennoitua tulevaisuutta kohtaan pistämällä taudin jatko-oireet korvan taakse ja muutenkin tietyllä vakavuudella. Toisaalta elämällä elämää eteenpäin, murehtimatta liikoja huomisesta.
Lääkäri ei kertonut sanaakaan antibioottikuurin jälkeisistä jatkohoidoidoista. Tuumasi vain, että ensivaiheen borrelioosi on yksinkertaista hoitaa (suun kautta otettavat antibiootit). Antibioottikuurini loppui eilen. Millaisia jatkohoidot ovat ja milloin ne tulee aloittaa? Kyllä sitä toki haluaa minimoida taudin riskin mahdollisilla hoidoilla tulevaisuutta ajatellen.
Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 7.8.2006 21:21
Hoito on lähinnä erilaisia antibiootteja, joskus antibiootteja ja immuunijärjestelmää vahvistavaa hoitoa esim. Filgrastim (Saksalainen tutkimus) tai antibiootteja + Diflucania pulssimaisesti (Saksa). Hoidoista löydät jäsensivuiltamme paljon lisätietoa. Maailmalla esim ILADSin lääkärit ovat sitä mieltä että Borrelioosia tulee hoitaa pidemmillä antibioottihoidoilla kuin yleiset hoitosuositukset suosittelevat. Joidenkin mukaan ihomuutos-vaihetta tulisi hoitaa noin kuukausi. Joidenkin mukaan niin kauan että oireet ovat poissa ja mielellään vielä jokunen viikko oireiden poistuttuakin jne.
Käsitykset hoidoista ovat sen verran kirjavat että jokaisen Borrelioosiin sairastuneen on parasta lukea asiasta mahdollisimman paljon ja tehdä päätökset itse. Viime kädessä vastuu omasta terveydestä/sairaudesta on joka tapauksessa sairastuneella itselleen.
BORRELIOOSI
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb