ALHAINEN VERENPAINE

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

ALHAINEN VERENPAINE

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 22:03

Lähettäjä: Rieban2 Lähetetty: 31.8.2006 16:17

Hei, onko muilla kokemusta verenpaineen laskusta borrelioosin yhteydessä? Rupesin epäilemään, että ajoittaiset "voimattomuuskohtaukseni" (voimat häviävät, pyörryttää, oksettaa, hikoiluttaa, sydän hakkaa, ei saa happea...) johtuvat verenpaineen laskusta. Lääkärit ovat sanoneet yleensä, että verenpaineeni on suhteellisen matala, mutta silti normaali. Mutta toisinaan minulla on ollut raskauden aikana ja nyt jälkeenpäin tällaisia kohtauksia usein aamuisin - pari pahempaa (meni taju), mutta yleensä lieviä, jolloin on vain halju olo.

Voisiko tällä olla tekemistä borrelioosin kanssa? Luin jostain, että esim. se, jos bakteerit lähtevät liikkeelle ja päästävät toksiineja vereen, voi laskea verenpaineen...

Pitäisiköhän hommata verenpainemittari, niin asian voi varmistaa kohtauksen yllättäessä....

t. Satu

Lähettäjä: elefantti7 Lähetetty: 1.9.2006 19:58

Hei Rieban2

Mihin aikaan nuo kuvailemasi kohtaukset tulevat?
Hetikö, kun olet noussut noussut sängystä vai myöhemmin, ehkä aamiaisesi jälkeen?
Itselleni tuli pari päivää sitten huonosti nukutun yön jälkeen ja noustuani nopeasti herätyskellon soiton jälkeen ylös, samantyyppinen kohtaus. Oli pakko mennä vielä lepäämään. Pakko oli myös lähteä työkykyarvioon. Koko päivän päässäni vaihteli tunnottomuusalueita paikasta toiseen eikä mikään tuntunut hyvälle.
Yleensä tunnen lievää pahoinvointia ja väsymystä aamiaisen jälkeen. Herättyäni tarvitsen nykyisin puolisen tuntia herätäkseni. Hieron itseäni ja teen venytysliikkeitä.
Olen suhteellisen pirteä jonkin aikaa ja sitten väsähdän.
Verenpaineeni on suhteellisen normaali. Mutta lukemat saattavat olla hyvin lähellä toisiaan, siis esim.112/79 tai 105/85. Olen mittaillut sitä paljonkin. Sen olen huomannut, että mitä pitemmälle sairaus on edennyt, sitä varovammin nousen ylös lukemisen tai muun keskittymistä vaativan toimen jälkeen. Yleensä äänet katoavat ja tunnen liikkumisen epävarmaksi.
Tällä hetkellä olen työkykyarviossa psykiatrisessa päiväsairaalassa. Olen siellä päivittäin 8.30-14.00. Minulle on sair.hoit.:en taholta selvitetty monta kertaa, miksi minun on tarpeellista olla siellä. Onko teistä kukaan ollut borreelioosin vuoksi sellaisessa paikassa? Työkykyarvio aikaa vilautellaan jopa 2 kuukaudeksi. Tällä hetkellä siitä on mennyt 3 päivää.

Lähettäjä: Rieban2 Lähetetty: 2.9.2006 11:57

Heipähei :o)

Olo voi olla tuollainen heti ylösnoustuani tai aamiaisen jälkeen tai esim. linja-autossa ja metrossa. Ensimmäiset kohtaukset tulivat raskausaikana yleensä bussissa, jolloin piti vähentää vaatteita tai jäädä pois, kun happi kertakaikkiaan loppui. Toinen pahimmista kohtauksista tuli lounaan jälkeen kenkäkaupassa, silloin oli tajunnanmenetys tosi lähellä, samoin oksennus. Toinen taas aamulla aika pian noustuani ylös, ennen aamiaista, taisin olla silittämässä... Silloin tuli kiire vessaan ja pökerryinkin tällä kertaa, seuraavana päivänä oksensin ja mulla oli päiväkausia kauhea paine päässä.

Nyt torstaina lääkäri mittasi makuuasennossa verenpaineen 110/70 ja istualtaan 105/70 muistaakseni. Tämä tulos siis normaalitilanteessa, oloni oli ihan hyvä. Minulla ei siis ole esimerkkiä verenpaineesta kohtauksen aikana.

Lääkäri sanoi, että kahvi voi auttaa ja suolaisen syöminen - ja tietysti kannattaa nousta rauhallisesti, kuten sinä teetkin!

terveisin,
Satu

Lähettäjä: elefantti7 Lähetetty: 2.9.2006 21:42

Oireesi ei tunnu oikein ortostaattiselta hypotensiolta, jollaiseksi lääkäri ehkä oireesi mielsi. Itselläni on ollut jo vuosia, siis ennen borrelioosia, ortostaattista verenpainetta. Se todellakin liittyy äkkiä tapahtuviin asennon vaihdoksiin, varsinkin istumasta seisomaan nousuun. Silloin yläpaine laskee noin 20 yksikköä ja huimausta, äänten hiljenemisestä (itselläni äänet kuuluvat sydämenlyöntien tahtiin) ja vaikka hetkittäistä tajunnan menetystä tapahtuu. Tilanne kestää kohdallani 1/2 -1 min.
Lue lisää Googlen kautta, esim. aihe: ortostaattinen verenpaine.

Kertomasi oireet ovat aika mielenkiintoiset. Ne eivät siis liity mihinkään erikoiseen tilanteeseen.
Itselläni on ollut hikipuuskia. Ilman syytä hiki on alkanut virrata pitkin selkää, jalkoja, kasvoja. Olen tarkkaillut tilannetta ja huomannut sen liittyvän lääkkeiden ottamiseen (varsinkin kipulääkkeet) ja syömiseen. Noin 1/2 tunnin päästä olen kylmänhikinen kauttaaltaan. Hieman pahoinvointia voi liittyä tilanteeseen ja täytyy myöntää, että kun tuo hikikausi tulee bussissa, on pari kertaa tullut mieleen hypätä pois. On minulla kyllä ilman syytäkin noita puuskia.
Ettei vaan tilanteesi liittyisi verensokerin laskuun. No, jokatapauksessa parasta on tarkkailla. Toivottavasti mitään vahinkoa ei tapahdu kohtaustasi aikana.
Kiva, kun olet kirjoitellut. Hyvää ja iloista mieltä ja mukavia hetkiä lapsesi kanssa.

Vastaa Viestiin