ANTIBIOOTTIHOITO

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

ANTIBIOOTTIHOITO

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 23:57

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 5.10.2006 18:18

Hei. En ole ennen kirjoittanut palstalle, olen uusi jäsen. Sairastan kroonista borrelioosia oireina mm. polttelua ja pistelyä vartalossa. En ole koskaan huomannut punkin puraisseen minua, mutta 14 vuotta sitten minulla oli iho-oireita joita ei silloin osattu tutkia. Sen jälkeen olin oireeton yli 13 vuotta. Minulla aloitetaan huomenna 6.10. neljän kuukauden suonensisäinen antibioottihoito ehkäisemään vakavampia oireita. Toivottavasti siitä on apua! Onneksi kaksi lääkäriä ovat ottaneet minut tosissaan sen jälkeen kun borrelia koe oli positiivinen. Tällä hetkellä olen toiveikas :)
Terveisiä kaikille kohtalotovereille.
Jaana

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 8.10.2006 16:57

Hienoa, että saat antibiootteja. Oletko varma että saat 4 kk iv antibioottia? Yleensä normaali hoitoprotokolla on ollut korkeintaan 1kk iv ja 3kk suun kautta. Mikäli saat iv antibiootteja 4 kk, on se mahdollisesti merkki hoitojen muuttumisesta tehokkaampaan suuntaan. Mikäli sinua kiinnostaa, löydät antibioottihoidoista + muista Borrelioosin hoitoon maailmalla käytetyistä menetelmistä paljon lisätietoa kotisivuiltamme.

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 9.10.2006 14:46

Hei. Olen nyt ollut viikonlopun antibioottihoidossa sairaalassa.Pääsin nyt kotisairaalan hoitoon. Aluksi lääkäri sanoi minulle ihan selvästi että uudet suositukset ovat 4 kk suonensisäistä hoitoa. Toinen lääkäri sanoi hoidon olevan neljä viikkoa. Kolmas lääkäri sanoi hoidoksi vähintään kuukausi. Käsittämätöntä tässä on myös se että kolmas lääkäri ilmoitti että borrelioosi minulla on hyvin epätodennäköinen! No aion kyllä taistella näistä hoidoista. Onneksi saan hoitoa vaikka lääkäri epäilee diagnoosiani.Borrelia verikokeeni on positiivinen.Tuntuu aivan ihmeelliseltä että joutuu sairaana taistelemaan omista hoidoista.

tv Jaana

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 10.10.2006 9:23

Nyt kuulostaa tutulta - ihmettelinkin jo, onko Suomessa todellisuudessa sairaaloita joissa ilman jatkuvaa eipäs - juupas "köydenvetoa" hoidettaisiin Borrelioosia tehokkaasti. Todellisuus on, että Borrelioositestejä tehdään jostakin muusta syystä kuin taudin diagnosoimiseksi. Jos tulos on negatiivinen, henkilöllä ei ole Borrelioosia. Jos tulos on positiivinen, henkilöllä ei todennäköisesti ole Borrelioosia (tulos on väärä positiivinen, raja-arvo, jäänyt sinne roikkumaan, serological scar jne selityksiä). Aivan eri asia näyttää lisäksi olevan se tosiasia, että tällä hetkellä käytössä olevat testit ovat kaikkien tutkimusten mukaan epäluotettavia eikä niitä tulisi käyttää Borrelioosin diagnosoimiseksi. Ne voivat antaa korkeintaan lisävahvistusta diagnoosille, mutta eivät poissulkea sitä. Borrelioosin diagnoosi on siis edelleen, vaikka lääkärit eivät sitä tutkimuksista huolimatta näytä tietävän, kliininen.

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 10.10.2006 18:52

Mitähän nyt tarkoittaa se että minulla oli toinen borrelia verikoe negatiivinen?
Toivottavasti hoitoja ei nyt vaan lopeteta. Kolmas koekin on jo otettu, saa nähdä mitä se sitten näyttää.

Bb

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 23:58

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 11.10.2006 8:03

Mikäli verikoe oli vasta-ainetesti (ELISA ja/tai Immunoblottaus) tarkoittaa negatiivinen vastaus sitä, että elimistö ei muodosta vasta-aineita borreliabakteeria vastaan eri syistä johtuen - syynä ei välttämättä ole se, että bakteeria ei olisi elimistössä. Vasta-ainetestillä ei pystytä osoittamaan onko bakteeria edelleen elimistössä. Syistä, jotka johtavat negatiiviseen vasta-ainetulokseen löytyy kirjallisuudesta paljon. Olen kirjoittanut asiasta paljon kotisivuillamme olevissa artikkelissa "Borrelioositestit".

Esim. Seuraavan tutkimuksen mukaan (WienKlinWochenschr (2002) 114/1314: 601-605) sellaisilla potilailla joilla oli eläviä spirokeettoja elimistön nesteissä (esim. nivelissä, selkäytimessä), esiintyi alhaisia tai negatiivisia veren vasta-ainepitoisuuksia.

Vasta-aineisiin perustuvien testien heikkoutena on myös se, että ne eivät välttämättä kykene kertomaan infektion todellista aiheuttajaa esim. ristireaktioiden vuoksi (infektio on aiheuttanut aiemmin sairastettujen mikrobitautien vasta-aineiden muodostumisen). Borrelioosissa ristireaktioita voivat aiheuttaa mykoplasma, Epstein-Barr virus jne. Todellisen infektion aiheuttajaa ei sen vuoksi ole aina helppo määrittää - toisaalta kyseessä voi olla myös useiden mikrobien aiheuttama sekainfektio kuten borrelioosia sairastavien kohdalla on usein esitetty. Negatiivinen vasta-ainetulos voi johtua myös siitä että henkilön vasta-aineiden tuotanto on heikentynyt esim. jonkin muun perustaudin, kroonisen infektion, lääkityksen (esim. antibiootit, immunosuppressiiviset lääkkeet kuten kortisoni jne) vuoksi.Eri laboratorioista saadut vasta-ainemääritykset saattavat myös poiketa toisistaan hyvin paljon, sillä testit eivät ole standardoituja. Lisäksi laboratoriot määrittelevät itse mikä on diagnostisesti merkitsevä vasta-ainepitoisuuden nousu.

Testien epäluotettavuudesta on ilmestynyt vuosien aikana kymmeniä julkaisuja. Serologisia testejä tulisikin pitää ainoastaan muita diagnostisia menetelmiä täydentävänä, eikä pääasiallisena diagnostisena menetelmänä.

Kansanterveyslaitoksen mukaan: "Borrelioosin diagnoosi on kliininen, anamneesi on tärkeä. Tueksi voidaan käyttää joitakin epäspesifisiä laboratoriolöydöksiä ja borreliavasta-aineiden mittausta. Taudin varhaisvaiheessa vasta-ainetuotanto on heikkoa ja vasta-ainepitoisuuksien muutokset hitaita. Seronegatiivisia tapauksia voi esiintyä taudin kaikissa vaiheissa. Matalan tiitterin vääriä positiivisia tuloksia esiintyy mononukleoosia, LEDiä tai reumaa sairastavilla. Kuppa voi aiheuttaa ristireaktion."

(http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisu ... loydokset/ )

Bb

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 23:58

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 11.10.2006 8:29

Olen parhaillaan kirjeenvaihdossa Borrelioosin diagnosoinnista saksalaisen Dr. Elizabeth Valentine-Thon kanssa. Hän kirjoitti eilen ELISAan liittyvistä ongelmista (ks. allaoleva teksti).

Maailmalla on muitakin testejä (mahdollisesti luotettavampia ja herkempiä) kuin Elisa ja PCR. Saksassa on esim. LTT-Melisa testi ja laboratorion mukaan kyseinen testi kykenee osoittamaan onko Borrelioosi aktiivinen vai ei. Olin yhteydessä mm erääseen klinikkaan Tanskassa ja siellä käytetään Borrelioosin diagnosoinnissa nimenomaan LTT-Melisa testiä.

Kotisivuilta (Borrelioositesti ulkomailla) löytyy ohjeita miten ja mistä tutkimuksen saa tilattua mikäli joku haluaa testata oman tilanteensa kyseisellä testillä.
.............A few comments about Borrelia serology:
1) In patients with phase I Lyme disease, both ELISA and Western Blot are frequently negative, because the antibody response may not be measureable for several weeks or months.
2) Many patients even in phase II or phase III Lyme disease may be negative in ELISA but would be positive in Western Blot if they would be so tested. However, in Germany and in many other countries, a Western Blot is not performed if the ELISA is negative, so the patient is considered seronegative even tho he/she may in fact be seropositive. The reason for the discrepancy is that many Western Blot tests are now more
sensitive than the ELISA tests (which should, of course, not be the case).
3) The serological titer is not a good indicator for the stage (i.e.
activity) of disease. A positive titer simply indicates past infection with borrelia; the patient, however, may or may not have active Lyme disease.
4) The serological titer is not a good marker for success of therapy; the titer may remain high or only slowly decrease despite successful treatment.

Therefore, the serology may be positive despite successful therapy (no more active Lyme disease) or may be negative despite active Lyme disease.
For this reason, a supplemental test such as LTT-MELISA can be very informative, as it detects active Lyme disease. ....................

Dr. Elizabeth Valentine-Thon
MELISA(LTT) Center
Laboratory Dr. Sandkamp, Köster, Dr. Hiller
Norderoog 2
28259 Bremen, Germany
TEL: 0049-421-5725369
FAX: 0049-421-571249"

Bb

Viesti Kirjoittaja Bb » La Helmi 14, 2009 23:59

Lähettäjä: JAANA600 Lähetetty: 14.10.2006 12:03

Hei taas. Ihmettelen nyt kun kolmas borrelioosi koe on positiivinen eli IGM 4.27 ja IGG normaali.Kun tulossa on vielä yksi borrelia koe samaan aikaan otettu, en ymmärrä mikä se on? Luulin että IGM on borrelia koe?

Bb

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 00:02

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 14.10.2006 13:51

IgM ja IgG ovat molemmat vasta-aineita. IgM -luokan vasta-aineet reagoivat yleensä ensimmäisenä tartunnan jälkeen, IgG luokan vast-aineet kohoavat vasta jonkin viikon kuluttua tartunnasta. kroonisissa tapauksissa tavataan kuitenkin useaimmiten nimenomaan IgM luokan vasta-aineiden kohoamista. Otettiinko sinulta mahdollisesti myös Borrelia DNA - testi eli PCR? Kyseinen testi on verestä tutkittuna kylläkin lähes poikeuksetta negatiivinen.

Aiheesta on lisää kotisivuillamme:

ELISAn (EIA) tulkinta: Laboratoriovastauksissa eri luokkien vasta-aineet merkitään seuraavasti: S-BORRABG = IgG luokan vasta-aineet, S-BORR ABM = IgM luokan vasta-aineet

TYKS:

+ = rajatapaus, aina tutkittava II näyte 2-3 viikon kuluttua
++ = todennäköisesti patologinen löydös, II näyte suotava
+++ = selvästi patologinen löydös.
Mikäli vasta-aineet ovat positiiviset tyyppikannasta peräisin olevaa antigeenia kohtaan, mitataan vasta-aineet myös flagelliinia käyttäen. Likvorinäytteiden vasta-aineet mitataan aina molemmilla menetelmillä.

HYKS:

Todennäköinen:

* IgG vasta-aineet > 2000 (kokosoluag. +)

* IgM vasta-aineet > 4000 (WB ++)

Mahdollinen:

* IgG vasta-aineet 500 - 200

* IgM vasta-aineet > 4000 ja WB -

Epätodennäköinen:

* IgG vasta-aineet < 500 (kokosoluag -)

* IgM vasta-aineet < 2500

Vastaa Viestiin