Lähettäjä: BroJones1 Lähetetty: 11.11.2006 14:58
Moi
Liityin tänne kun eräs lääkäri (joka käyttää kiinalaista lääketiedettä diagnosoinnissa) sanoi että mulla on krooninen borrelioosi. En muista että mua olis kyllä koskaan punkki purrut mutta ei se kuulemma aina siitä tulekaan. Miten tämän diagnoosin nyt sit voisi parhaiten varmistaa kun koko asia on ihan uusi mulle. Verikokeella?
Pääoireena mulla on tällä hetkellä kuumottava, polttava tunne eri puolilla kroppaa (kestänyt noin kuukauden, alkoi kun kokeilin erästä yrttivalmistetta krooniseen uupumukseen). Em. lääkäri tosin sanoi, että oireeni johtuisi ensisijaisesti siitä että mulla on maksassa myrkytystila päällä ja borrelia on vasta toissijainen juttu.
J.
Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 12.11.2006 10:58
Hei, Jos olet ehtinyt lukea sivujamme jonkin verran, olet varmaan huomannut, että Borrelioosin diagnosointi ei ole välttämättä yksinkertaista. Punkinpuremaa (mahdollisesti myös jokin muu verta imevä hyönteinen kuten paarma jne), ei suurin osa Borrelioosia sairastavista ole nähnyt itsesssään. Ns. tyypillinen ihomuutoskin tulee arvioiden mukaan vain noin puolelle. Purema on lisäksi saattanut olla sellaisessa paikassa ettei sitä huomaa esim. päänahassa.
Borrelioosin diagnosoinnin perusperiaate on, että diagnoosi on kliininen eli perustuu ns.punkkianamneesiin ja oireisiin. Lisäksi voidaan tehdä joitakin laboratoriotestejä jotka eivät ole täysin luotettavia. Tämä tarkoittaa sitä, että negatiivinen tulos ei missään nimessä poissulje borreliabakteerin läsnäoloa.
Laboratoriotestit ovat ainoastaan tukemassa mahdollista diagnoosia. Vasta-ainetesti Elisa kannattaa joka tapauksessa varmuuden vuoksi tarkistaa (vielä parempi on jos tekevät ns. immunoblottauksen; Western blot), sillä kyseinen testi on herkempi). Vasta-ainetesti ei testaa bakteerin olemassaoloa, vaan immuunijärjestelmän kykyä tunnistaa mahdollinen bakteeri ja kykyä muodostaa vasta-aineita sitä kohtaan. Joka tapauksessa asian selvittely kannattaa aloittaa siitä, että pyydät lääkäriltäsi lähetteen borrelia vasta-ainetutkimuksiin.
Kotisivuiltamme löydät runsaasti lisätietoa borrelioosin diagnostiikasta.
BORREKO MULLA NYT SIT ON?
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb