SALKKARITÄHDELLÄ BORRELIOOSI

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Sailairina

SALKKARITÄHDELLÄ BORRELIOOSI

Viesti Kirjoittaja Sailairina » To Heinä 15, 2010 13:26

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... din/184618

IL: Salkkaritähti sai punkin puremasta vakavan taudin

AAMULEHTI

Julkaistu 15.7.2010

Suositussa Salatut Elämä -televisiosarjassa Ulla Taalasmaata esittävä näyttelijä Maija-Liisa Peuhu on yksi suomen pusikoissa piilevän punkin uhreista.

Iltalehden Ilona-liite uutisoi Peuhun saaneen puutiaisen eli punkin puremasta borrelioosin.

Oireet alkoivat viime kesän lopulla.

Vasta tammikuussa selvisi, että kyse oli borrelioosista eli puutiaisen levittämän bakteerin aiheuttamasta infektiosta.

Borrelioosiin ei ole Ilonan mukaan parantavaa hoitoa.

- Voi olla, että oireet palaavat tai sitten ne pysyvät poissa kokonaan kuten nyt, Peuhu sanoo Ilonalle.

Peuhun mukaan sairastuminen on korostanut oman terveyden merkitystä.

Punkkien levittämä borrelioosi on yleistynyt Suomessa selvästi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan borrelioosiin sairastui viime vuonna 1 500 ihmistä, mikä oli enemmän kuin koskaan aiemmin. Esimerkiksi vuonna 1995 sairastuneita oli vain 350.

Borrelioosi voi olla aluksi oireeton, mutta myöhemmin se voi aiheuttaa esimerkiksi hermo- ja nivelsärkyä tai aivotulehduksen.

http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/telev ... van-taudin

Salkkaritähti: Punkki tartutti vakavan taudin

MTV3

Julkaistu 15.7.2010

MTV3:n suosikkisarja Salatuista elämistä tuttu näyttelijä Maija-Liisa Peuhu kertoo sairastavansa borrelioosia.

Näyttelijän vakavista terveysongelmista uutisoitiin alkuvuodesta. Oireet alkoivat syksyllä 2009, jolloin Peuhu kuvasi uusia jaksoja Salkkareihin. Oudoille oireille selvisi syykin: Peuhu sairastaa borrelioosia, joka on punkkien levittämän bakteerin aiheuttama infektiosairaus. Tauti voi pysyä oireettomana vuosia. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehden Ilona-liite.

? Minulla ei ole tietoa siitä, milloin olen saanut tartunnan. Olen voinut sairastaa borrelioosia vaikka lapsuudesta asti tietämättä siitä, Peuhu kertoi puolestaan Ilta-Sanomille.

? Hakeuduin kokeisiin, koska minusta tuntui aivan siltä kuin minulla olisi jokin tulehdus. Tulehdusarvoni olivat kuitenkin normaalit ja jopa vitamiinit täysin kunnossa. Borrelioosin vasta-aineen määrä ratkaisi diagnoosin. Ehdin jo kuvitella, että päässäni on jotain vikaa ja kuvittelen kaikki oireet itse.

Borrelioosia hoidetaan antibiootein, mutta pitkälle kehittyessään se voi aiheuttaa pahimmillaan jopa kuoleman.

Tiina

IL/ILONA-LIITE 14.7.2010: SAIRAUS SELVISI BORRELIOOSIKSI

Viesti Kirjoittaja Tiina » La Elo 21, 2010 23:27

Sairaus selvisi borrelioosiksi

ILTA-LEHTI/ ILONA-LIITE

Julkaistu 14.7.2010

Syksy ja talvi olivat raskaita, sillä Maija-Liisaa painoi vakava huoli selittämättömistä oireista.

Loppukesästä Maija-Liisa sai oireita, joiden aiheuttaja selvisi vasta tammikuussa. Hänellä todettiin borrelioosi, puutiaisten levittämä infektiosairaus. Vaikeinta sairauden kanssa oli viime syksynä.

Oireet loppuivat kevättalvella, mutta tulevaisuudesta edes lääkärit eivät tiedä.

- Voi olla, että oireet palaavat tai sitten ne pysyvät poissa kokonaan kuten nyt. Kukaan ei tiedä, onko borrelioosi ollut minulla jo pitkään ilman oireita vai lyhyemmän aikaa, Maija-Liisa sanoo.

Maija-Liisa ei halua puhua oireistaan. Sen sijaan hän haluaa tuoda esille, että moni saattaa kärsiä selittämättömistä oireista tietämättä, että syynä on borrelioosi. Oireet voivat olla hyvin erilaisia, mikä usein viivästyttää diagnoosia. Parantavaa hoitoa ei borrelioosiin ole löydetty.

- Haluaisin omalta osaltani auttaa taudin tutkimuksessa. Olisin mielelläni tutkijoiden koehenkilönä, jos se voisi auttaa tiedon lisäämisessä.

Maija-Liisa iloitsee siitä, että voi nyt hyvin. Sairaus ei ole muuttanut hänen suunnitelmiaan, vaan hän tekee töitä ja elää kuten ennenkin.

- Terveyden merkitys on realisoitunut. Kun oireeni loppuivat kevättalvella, odotin pari viikkoa, uusiutuisivatko ne. Vasta sen jälkeen uskalsin uskoa, että oireet eivät palaa. En pelkää tulevaa. Ajattelen, että elämä jatkuu.

Mikä borrelioosi?

>> Borrelioosi on puutiaisen levittämän bakteerin aiheuttama infektio. Joskus harvoin tartunnan saa paarmalta tai muilta hyönteisiltä.

>> Oireet vaihtelevat suuresti ihottumasta aina nivel-, hermo-, sydän-, lihas- tai silmäoireisiin ja vakaviin neurologisiin häiriöihin.

>> Jos punkin puremakohtaan tulee laajentuva, yli viiden senttimetrin läpimittainen punoitus tai rengas, antibioottihoito on paikallaan.

>> 10-50 prosentille hoitamattomista potilaista voi tulla myöhäisoireita viikkojen, kuukausien tai joskus vasta vuosien kuluttua.

Lähde: Duodecim
Viimeksi muokannut Tiina, Su Elo 22, 2010 00:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tiina

ILTA-SANOMAT 15.7.2010: PUNKKI TARTUTTI VAKAVAN TAUDIN

Viesti Kirjoittaja Tiina » La Elo 21, 2010 23:58

Punkki tartutti vakavan taudin

ILTA-SANOMAT

Julkaistu 15.7.2010

SAIRAUS: Maija-Liisa Peuhun terveysongelmat paljastuivat borrelioosiksi.

(Kuvateksti: TIETO HELPOTTAA Maija-Liisa Peuhu on huojentunut siitä, että kummalliset oireet saivat borrelioosista selityksen.)

? Kuka
> Syntyi 20. tammikuuta 1942 Kuusankoskella
> Aviomies Keijo Kulha, kaksi aikuista lasta ja kaksi lastenlasta
> Tunnetuin rooli Ulla Taalasmaana tv-sarja Salatuissa elämissä

IS UUTISOI alkuvuodesta näyttelijä Maija-Liisa Peuhun vakavista terveysongelmista. Omituiset oireet olivat pahimmillaan syksyllä 2009, jolloin Peuhu kuvasi uusia jaksoja Salatut elämät -sarjaan, jossa hän on tehnyt pitkän uran Ulla Taalasmaana.

Nyt Peuhu on saanut oireisiinsa diagnoosin: hän sairastaa borrelioosia. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehden eilen ilmestynyt Ilona-liite.

Borrelioosi on puutiaisten eli punkkien levittämän bakteerin aiheuttama vakava infektiosairaus, joka voi pysyä oireettomana vuosiakin.

- Minulla ei ole tietoa siitä, milloin olen saanut tartunnan. Olen voinut sairastaa borrelioosia vaikka lapsuudesta asti tietämättäni siitä, Maija-Liisa Peuhu kommentoi IS:lle eilen.

Borrelioosia hoidetaan antibiootein, mutta pitkälle kehittyessään se voi aiheuttaa jopa kuoleman. IS uutisoi toukokuussa lääkäri Ilkka Vartiovaaran kuolemasta, joka johtui pitkittyneestä borrelioosista. Vartiovaara sairasti borrelioosia yli 20 vuotta ja antoi sairaudelle kasvot.

Borrelioosi on kiistelty sairaus, sillä lääkärit ympäri maailmaa eivät ole päässeet yksimielisyyteen taudinkuvasta eikä siitä, talttuuko borrelioosi antibiooteilla.

VIIME SYKSYNÄ Peuhu oli todella huolissaan terveydestään. Hän ei halua julkisuudessa paljastaa oireiden laatua, mutta kertoo niiden vaikeuttaneen työntekoa. Pitkäkestoisen oireilun takia Peuhu hakeutui laboratoriokokeisiin, joissa selvisi, että borrelioosin vasta-ainearvot olivat koholla.

- Hakeuduin kokeisiin, koska minusta tuntui aivan siltä kuin minulla olisi jokin tulehdus. Tulehdusarvoni olivat kuitenkin normaalit ja jopa vitamiinit täysin kunnossa. Borrelioosin vasta-aineen määrä ratkaisi diagnoosin, Peuhu kertoo.

Diagnoosi oli Peuhulle helpotus.

- Ehdin jo kuvitella, että päässäni on jotain vikaa ja kuvittelen kaikki oireet itse.

DIAGNOOSIN jälkeen Peuhu on ottanut sairaudestaan selvää. Hän korostaa borrelioosin olevan mystinen tauti, joka voi pysytellä oireettomana vuosiakin.

- Taudin oireet ovat niin moninaiset. Tiedän monia potilaita, joilla on esimerkiksi jatkuvaa huimausta.

Myös Maija-Liisa Peuhun läheiset ovat ottaneet sairauden vastaan rauhallisin mielin.

- Eivät he sen kummempia ajattele. Eihän sairauteni tällä hetkellä edes näy päältä päin, Peuhu kertoo.

?PELKO EI SOVI LUONTEELLENI?

MAIJA-LIISA PEUHU on borrelioosista huolimatta tällä hetkellä hyvässä kunnossa, ja hän aikoo jatkaa elämäänsä normaalisti. Syksyksi on tiedossa mielenkiintoinen työprojekti, kun Peuhu esiintyy Keski-Uudenmaan Teatterissa Maria Jotunin näytelmässä Kultainen vasikka.

- Maria Jotunin tekstit ovat seuranneet minua teatterikoulusta asti ja ne kiehtovat minua kovasti.

Tuleva rooli on Peuhulle erittäin mieluinen. Odotukset syksystä ovat sairaudesta huolimatta positiiviset.

- Oireiden uusiutumista on turha pelätä. Eikä pelkääminen sovi luonteelleni, Peuhu päättää.

"Minulla ei ole tietoa siitä, milloin olen saanut tartunnan." Maija-Liisa Peuhu

YLEISTYVÄ SAIRAUS

IS UUTISOI kesäkuussa borrelioositartuntojen yleistyneen Suomessa selvästi. Vuonna 2009 borrelioositapauksia todettiin 1 500. Tämä oli enemmän kuin koskaan aiemmin. Esimerkiksi vielä vuonna 1995 punkin puremasta sairastuneita oli vain 350.

Eniten tautia on Ahvenanmaalla, mutta tapaukset ovat yleistyneet myös Länsi- ja Etelä-Suomessa. Borrelioosi on yleistynyt myös muualla Euroopassa.

Punkit ovat aktiivisia keväästä syksyyn, yleensä huhtikuusta aina marraskuuhun asti. Eniten purematapauksia todetaan heinäkuusta eteenpäin.

ANNIINA KORPELA

5 FAKTAA

1. Borrelioosi on puutiaisen eli punkin levittämän bakteerin aiheuttama infektio, joka voi vakavimmillaan johtaa kuolemaan.

2. Tavallisin tartunnasta kertova oire on punkin pureman ympärille muodostuva yleensä rengasmainen, punainen ihottuma.

3.
Ensioireet ilmaantuvat yleensä 3-32 vuorokauden kuluessa puremasta. Borrelioosin varhaisvaihe voi kuitenkin olla oireeton pitkäänkin.

4. Sairautta hoidetaan antibiootein.

5. Hoitamattomana voi johtaa myöhäisborrelioosiin, jolla on monenlaisia oireita hermostossa, ihossa, nivelissä ja sydämessä.

Lähde: www.ktl.fi
Viimeksi muokannut Tiina, Su Elo 22, 2010 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tiina

IS 21.8. SALKKARI-ULLA: "EN SAA HOITOA BORRELIOOSIIN&am

Viesti Kirjoittaja Tiina » Su Elo 22, 2010 00:05

http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=2239779

Salkkari-Ulla: En saa hoitoa borrelioosiin

ILTA-SANOMAT

Julkaistu 21.08.2010

Näyttelijä Maija-Liisa Peuhulla todettiin alkuvuodesta borrelioosi. Suosikkinäyttelijä on ollut nyt kesällä paremmassa kunnossa ilman suurempia oireita.

- Oireet aaltoilevat. Kaikenlaista pientä vaivaa on, mutta ei niistä aina tiedä, mikä johtuu mistäkin. En saa nyt hoitoa, en itsekään ymmärrä miksi. Sairauden pitää vielä pahentua ennen kuin toimenpiteet aloitetaan, näyttelijä kertoo.

Maija-Liisan esittämä Ulla palasi Salatut elämät -sarjaan, mutta ehti myös jo poistua Espanjaan.

- Olin hirveän sairas syksyllä, kun kuvasimme uusia jaksoja. Pahimmillaan silmänliikkeetkin sattuivat niin paljon, että luulin kuolevani siihen paikkaan. Voimat menivät siihen, että koetin piilottaa kivut ja näytellä ihan kuin ei olisi mikään vaivannut.

Maija-Liisa ei tiedä, palaako Ulla enää Salkkareihin.

- Olin niin kipeä, etten ole oikein miettinyt asiaa. Ja tiedä sitten, kysytäänkö minua enää edes takaisin.

Huumorintajuinen näyttelijä nähdään seuraavaksi Keski-Uudenmaan teatterin esittämässä Maria Jotunin komediassa Kultainen vasikka.

- Olen sopinut jo ensi kesäksi kesäteatteripestinkin, Maija-Liisa väläyttää.

Perjantaina hän edusti miehensä kanssa U2-konsertissa, sillä Keijo Kulha oli Urheilumuseossa ennen konserttia järjestetyn kutsuvierastilaisuuden isäntä.

Vastaa Viestiin