The Womans Day -lehdessä esitettiin 10.6.2009 useiden ihmisten borrelioosikertomuksia, esim. 55-vuotiaan lääkärin kertomus. Hän ehti toimia lääkärinä 25 v. Nyt hän on sairastanut kroonista borrelioosia 5 v. ja on työkyvytön. Myös hänen tyttärensä ja miehensä sairastavat borrelioosia.
"Minulla on ollut oireita jo vuodesta 1995. En tiedä milloin sain tartunnan mutta minulla on aina ollut lemmikkieläimiä ja olen asunut rannikolla.
Vuosien ajan ajattelin oireideni johtuvan stressistä, vaihdevuosien läheisyydestä tms. Lääkärikollegani eivät huomanneet edes selkeitä oireitani. Heidän mielestään oireideni syynä oli masennus jne.
Oireeni etenivät salakavalasti joten en huomannut olleeni todella sairas jo 7 vuoden ajan. Lääkärini kertoi v. 2004 että tautini oli todennäköisesti parantumaton eikä ollut kovin innostunut aloittamaan hoitoani koska hän oli joutunut tutkintaan antamiensa borrelioosihoitojen vuoksi. Monet muutkin pitkiä hoitoja antaneet lääkärit ovat kokeneet saman kohtalon.
19-vuotias tyttäreni sai tartunnan 10-vuotiaana. Hän sai silloin antibioottihoidon ja voi hyvin 2 v. Sen jälkeen oireet palasivat takaisin. En anna koskaan anteeksi itselleni että en tunnistanut tyttäreni uusiutuneiden oireiden syytä tuohon aikaan. En pysty antamaan anteeksi myöskään lääkärikollegoilleni. Maassamme on tuhansittain kroonista borrelioosia sairastavaa, mutta he eivät saa hoitoa muutamien ns. "asiantuntijoiden", kuten lääkäri Alan Steeren, vuoksi.
Olemme olleet tyttäreni kanssa yli kahden vuoden ajan lähes kokonaan sidottuina kotiin. Vakuutusyhtiö vaatii meille hoitoja antavalta lääkäriltä 100 miljoonaa korvauksia hoidoista jotka poikkeavat yleisestä käytännöstä (lyhyt antibioottihoito). Lääkärini on yksi hienoimmista lääkäreistä joita olen tavannut 25-vuotisen lääkärinurani aikana. Hän tietää kuinka sairaita hänen potilaansa ovat ja sen kuinka vähän hoitomahdollisuuksia kroonista borrelioosia sairastavilla on. Konkurssistaan huolimatta hän jatkaa kuitenkin taistelua potilaidensa hoitojen saannin puolesta.
Voitte kuvitella minkälaista elämämme on kun sekä minulla että tyttärelläni on infektio aivoissa ja "asiantuntijat" sanovat että infektio on helposti hoidettavissa kuukauden antibioottihoidolla - siitäkin huolimatta että oireet eivät parane. Olemme molemmat juuri saaneet kahden vuoden suonensisäisen antibioottihoidon. Ennen hoidon aloittamista olin lähellä kuolemaa suolistotulehduksen vuoksi. Kuinka moni lääkäreistä edes tietää että borreliabakteeri aiheuttaa suolistosairauksia?
Myös miehelläni on borrelioosi. Hänellä on sydänoireita. Hän hoitaa itseään runsaalla liikunnalla. Lääkärini kertoi tavanneensa muitakin borrelioosia sairastavia jotka ovat pysyneet kunnossa olemalla erittäin aktiivisia. Tämä ei kuitenkaan toimi suurimman osan kohdalla sillä monilla on vaikeuksia päästä ylös edes sohvalta.
Minusta näyttää siltä että lukuisat ihmiset ovat saaneet borreliatartunnan mutta he ovat oireettomia. Kukaan ei tiedä sairastuvatko he jonakin päivänä. Jotkut lääkärit hoitavat myös oireettomia potilaita mutta mielestäni se ei ole oikein sillä tällä hetkellä ei ole olemassa testiä jolla voitaisiin osoittaa onko hoito auttanut vai ei. Omalla kohdallani hoidon aloittaminen oli aikoinaan välttämätöntä mutta vointini oli muuten ennen hoitoja parempi. Taudin hoito näyttää olevan vaikeaa vuoden sairastamisen jälkeen. Useiden ihmisten kohdalla tehdään virheellisiä diagnooseja pitkään. Tällaisissa tapauksissa sairastuneet eivät todennäköisesti enää parane mutta heidän tilaansa voidaan kuitenkin hoitaa. Useissa tapauksissa he eivät kuitenkaan saa hoitoa."
Koko kertomus: http://dailywd.womansday.com/blog/2009/ ... versy.html
THE WOMANS DAY 10.6.2009: LÄÄKÄRIN TARINA
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb