SEURA-LEHTI 32 (12.8.2010) Punkista vuosien vaiva

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Sailairina

SEURA-LEHTI 32 (12.8.2010) Punkista vuosien vaiva

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Ti Elo 17, 2010 08:23

"Punkista vuosien vaiva

Epämääräiset oireet veivät Leila Heinosen lääkäriin. Monien tutkimusten jälkeen syyksi varmistui borrelioosi."

"Olo oli oksettava, oikeasta kädestä alkanut tunnottomuus levisi olkaan ja päähän, puhe muuttui mogertavaksi. Olin varma, että kyseessä on aivohalvaus."

"Tutkimuksissa ei kuitenkaan löydetty mitään."

"Pian oireet lisääntyivät taas. Oli puutumista, pistelyä, vatsaoireita ja sumuinen olo. Reisilihaksia nyki, tavarat putosivat käsistä."

"Leila Heinonen meni päivystykseen. Lääkäri teki neurologiset testit ja totesi, että täysin terve nainen."
"Hän kävi myös magneettikuvassa, jossa ei näkynyt mitään epätavallista."

"Silloin tuli kylmä hiki, kun tiesin, että varmasti jokin on vialla, Leila Heinonen muistelee. Jotenkin osasin lopulta itse pyytää borrelioositutkimuksen. Vasta-aineet olivat korkealla. Minulla kävi tuuri, sillä kuulemma ne eivät aina testissä näy."

"Hoitona oli kahden viikon suonensisäinen antibioottikuuri. Tuntoaisti palasi, mutta pahoinvointia ja muita oireita oli edelleen."

"Sain myöhemmin kotiin kirjeen, jossa sanottiin että olen saanut hyvän hoidon, jonka pitäisi riittää."

"Borrelioosipotilaiden nettikeskusteluissa Leila Heinonen huomasi, ettei ollut ainoa, joka ei saanut lääkityksestä riittävää apua. Hän sai myös tietää saksalaisesta klinikasta Augsburgissa."

"Leila Heinonen lähti omalla kustannuksellaan Saksaan."

"Lähetän klinikalle uudet verinäytteet, jotta selviää, mikä tilanne nyt on. Voin jo huomattavasti paremmin, mutta aivan kaikki oireet eivät ole vieläkään hävinneet. Kärsin yhä uupumuksesta, lihasten nykimisestä ja näköhäiriöistä."

"Ihmettelen, miksi Suomessa lääkäreillä on yhä niin huonosti tietoa borrelioosista. Sitä ei kohdallani osattu edes epäillä, koska minulla ei ollut lihas- ja nivelkipuja. Myöskään mitään seurantaa ei ole."

toimittajana Anu Holopainen

Vastaa Viestiin