Lähettäjä: elefantti7 Lähetetty: 3.8.2006 13:27
Olen ihan umpikujassa.Mutta sisua löytyy vielä.Olen kai sairastanut borrelioosia tietämättäni ainakin 7 vuotta. Nimittäin siitä alkaen oireilu alkoi. Vuosi sitten pitkien tutkimusten jälkeen vasta-aineet ( ainoastaan IgM, joka silloin otettiin ensimmäisen kerran) oli koholla.
Sain viime vuoden elokuussa kolmen viikon i/v-tiputuksen ja kolmen kuukauden Doximycin kuurin.
Pystyin syömään Doximyciniä vain kuukauden, koska matkustin talveksi Espanjaan ja sain pahan aurinkoihottuman, joka paheni aurinkoallergiaksi.
Sairastelin sielläkin koko ajan.
Nyt sitten saavuin toukokuussa Suomeen ja kaikki oireet, jotka jo luulin unohtaneeni , palasivat. Siis kivut eri puolilla, lähinnä nivelissä ja lihaksissa, korva- niska-pääkivut. Myös näköhäiriöt ja tietenkään muisti ei toimi ollenkaan niinkuin pitäisi. (kirjoitan kyllä kokemukseni yhdistyksen käyttöön)
Käydessäni lähinnä terv.keskuslääkärissä useita kertoja, en saanut mitään tietoa hoidoista. Ehdotukseeni antibioottihoidosta kieltäydyttiin koko eteläisen Suomen perusterveydenhoidossa. ( Helsingin kaupungin johtava infektiolääkäri sekä Helsingin yliopistollisen sairaalan infektio-osaston ylilääkäri) Terv.keskuslääkäri soitti ky. paikkoihin. Myöskään Auroraan en saa lähetettä.
Ikäväkseni vasta-aineeni eivät olleet koholla. Oireiden perusteella ei hoideta. Kun sitten tarkastelin lab.vastauksiani, huomasin, että minulta ei ollut tutkittu IgM:ää, ainoastaan IgG. Samoin maksa-arvoistani oli tutkittu vain ASAT, mutta ALAT ja GGT ovat pitempään olleet vähän koholla.
Siis uudelleen terv.kesk.:een. Tapasin oikein mukavan lääkärin, jolla oli kokemusta Suomen ensimmäisen borrelioosi-tapauksen hoidosta. Hän kertoi, että oireeni vastaavat tuon henkilön oireita ja hän muistaa, että tuo henkilö sai koko ajan Doximysiniä ja ajoittain lisäksi muita antibiootteja.Lisäksi lääkärin koira oli viime kesänä ollut tosi sairaana ja siinä oli todellu borrelioosi. Saatuaan Doximysiiniä koira voi nyt hyvin. Lääkäri kirjoittikin minulle Amoxin 750 mg 1x2 10 vrk:n kuurin.
Kysymykseni kuuluukin: onko Suomenmaassa sellaista lääkäriä, joka tietäisi jotakin borrelioosin hoidosta? En nimittäin millään usko, että tuo kuuri on tarpeeksi pitkä. Olen senverran nyt lukenut Suomen Lymen sivuilta borrelioosista. Ja muutenkin olisi kiva kuulla rohkaisevia kokemuksia hoidoista ja toipumisesta. Itse olen aika alamaissa. Pääsen koneelle seur. kerran vasta ensi viikolla. Odotan innokkaasti vastauksia. Kiitos etukäteen!
Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 6.8.2006 12:38
Hei, kertomuksesi on valitettavan tuttua. Oireiden kroonistuminen tuo jokaiselle kertomiasi ongelmia. Jäsenemme taitavat olla vielä kesälomilla kun kukaan ei ole vastannut kysymyksiisi. Olen itsekin lähdössä maalle eikä minulla ole siellä Internet yhteyksiä, mutta mikäli haluat niin voit soittaa minulle. Asioista on muutenkin helpompi keskustella puhelimitse. Numeroni löytyy kotisivujemme yhteystiedoista.
KENELTÄ APUA?
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb