Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 30.11.2004 20:09
Kannanotto kortisonin käytöstä nivelvaivoihin:
Toisaalta steroidihoidolla lamaa elimistön omia puolustusreaktioita infektioita vastaan, samalla se lamaa ruston normaalia toimintaa ja näin ollen haittaa nivelruston toipumista. Steroidi-injektiota ei tule käyttää polven nivelrikon hoitoon, jos on pienikin epäily nivelinfektiosta, bakteeriperäisestä infektiosta, ei myöskään ns. kuivaan nivelrikkoiseen polveen, jossa ei ole varsinaisesti hydropsia ja inflamatoorisia merkkejä. Myöskään toistuvia steroidi-injektioiden käyttö kantavissa nivelissä e ole perusteltua.
Lähettäjä: Lendex Lähetetty: 30.11.2004 21:29
Olen käyttänyt kortisonia ihan pientä annosta vuodesta 1997 alkaen
päivittäin ja se on auttanut nivelvaivoihin niin että, olen melkein
oireeton. Se on sellainen aine mikä pitää kokeilla henkilökohtaisesti
ennekuin tietää vaikutuksen.
Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 30.11.2004 21:49
Niinpä:
Minua hoidettiin "reumapotilaana" kortisonilla, vaikka tiedettiin (epäiltin) Borren mahdollisuudesta. (Ehkä ja luultavasti), kiitos sen tauti levisi ympäri kroppaa, tämä on hoitavien lääkärien käsitys nyt, ei omani.
Samanlaisia kommentteja olen kuullut muiltakin eli kortisoni on auttavinaan (auttaa niveloireisiin), mutta samalla levittää Borren keskushermostoon, mikä on sitten aika peruuttamaton juttu.
Sitten näitä neurologisia oireita ei edes helposti osata edes yhdistää itse tautiin, mikä on aika pelottavaa. Siis jo Borren luokittelu ns. tavalliseen Borreen ja Neuroborreen, kertoo tietämyksen tason, ne, kun ovat yksi ja sama juttu.
Kortisonia ei tulisi käyttää ilman AB:ta, ellei ole 100 % varmuutta, että Borre on kuollut ja kellä se tieto on? Monet kuitenkin kortisonia kehuvat ja käyttävät (mm. reumapotilaat) kuitenkin heidänkin kuntonsa ja tilansa heikkenee eli kyseessä on "saattohoitolääke", jolla on paljon sivuvaikutuksia, tuskin kortisoni Sinuakaan Lendex on parantanut? Jokainen tekee tietysti valintansa itse lääkärinsä kanssa, mutta, mutta??
Lähettäjä: Lendex Lähetetty: 2.12.2004 0:24
En ole ajatellutkaan, että kortisoni parantaisi. Minulle elämän laatu on
kovin tärkeä ja sitä kortisoni on minulle antanut. Kyllä antibiooteilla on
vielä pahemmat sivuoireet. Ainoa huono puoli on ,että kortisoni auttaa kovin
harvalle.
Lähettäjä: jukka61 Lähetetty: 7.12.2004 19:27
Tässä on lainaus yhdeltä toiselta (reuma) keskustelupalstalta. Ei immuunijärjestelmää heikentävät lääkitykset, kortisoni, solunsalpaajat, biologiset reumalääkkeet todellakaan ole ongelmattomia (vrt AB:t)
Itellä on mennyt Remicade kolmisen vuotta, joten tässä joitakin kokemuksia/mietteitä:
- alussa ei mitään sivareita itse tiputuksesta, nykyään tokkurainen olo piikkipäivän ja kunnon jysäri
- oletan sen johtuvan nopeammasta tiputustahdista; sitähän nopeutetaan helposti jos ei ole ollut mitään oireita. Olen kyllä sanonut tästä, mutta... ainaskin viimeks tahti oli sama kuin ennenkin; 180 ml/h (kokonaismäärä 300 ml). Mikä muiden remiläisten tiputusvauhti on?????????!!!!!!
- mulla ei mitata lainkaan verenpainetta nykyisin ko. toimeenpiteen aikana, vaikka olo on tutiseva ja tärisevä kun lähden kotiin. Olen tästäkin sanonut, mutta...
- kauanko voi käyttää biologisia? Eihän niistä ole kokemuksia pidemmän päälle. Lääkärini tosin sanoi että käytölle ei ole takarajaa.
- pöpöt hyökkäävät biologisten aikana hankasti, elimistön puolustuskyky on heikko. Kun päälle lasketaan vielä kortisoni ja metotreksaatti, joilla sama haittapuoli, on se ihme, että biologisten käyttäjät vielä keikkuvat hengissä?! Itselläni on ollut kaksi pahaa, sairaalahoitoa vaatinutta munuaistulehdusta + jatkuva pissatulehdus.
- matkustuskielto itärajan taakse ja kaukomaille - tubivaara!! Muistaakseni viidellä R-käyttäjällä Suomessa on nyt tubi.
- 2 % Remicaden käyttäjistä kuolee. Pieneltähän se kuullostaa hyötyyn nähden, mutta silti...
- lääkärini mukaan R-käyttäjällä pitäisi olla SOS-passi tms vastaava, jossa kerrotaan Remicaden käytöstä. Elintärkeä esim. äkillisessä sairastumisessa/onnettomuudessa, jolloin ei itse kenties pääse kertomaan tästä lääkkeestä - tosin ei mua ainaskaan ole otettu yhtään vakavasti sairaaloissa, vaikka kuinka selitän että mä käytän Remicadea. On vaan mietitty että mistäköhän näin raju tulehdus voi tulla, eikä yhtään kuunnella potilasta! Reumatologi sanoi että R:sta on vielä niin vähän tietoa sairaaloissa.
KORTISONI
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb