Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 4.5.2006 9:06
Eilisessä Svenska Dagbladetissa ruotsalainen lääkäri/tutkija kertoi naisilla esiintyvän usein tyypillisestä ihomuutoksesta poikkeavan muutoksen. Naisilla punkinpuremasta ja sitä seuraavasta borreliatartunnasta aiheutuva ihomuutos on usein tasaisen punainen ja puremakohdassa on rakkula. Poikkeava ihomuutos saattaa selittää osaltaan sen, ettei borreliatartuntaa huomata/diagnosoida oikein.
Lähettäjä: Trillitii Lähetetty: 9.6.2006 11:38
Minulla on jalassani juuri tuollainen tasaisen punainen läiskä, jonka keskellä on pieni ruskeahko alue. Kävin eilen lääkärissä näyttämässä sitä. Kahden lääkärin mielipide oli se, ettei kyseessä ole borrelioosi, "koska siinä ei ole rengasta ympärillä" ja sain 10 päivän antibioottikuurin "ihotulehdukseen". Sain kyllä ohjeen palata herkästi takaisin, mikäli alue suurenee, tai lääkekuuri ei tehoa.
Jalkaa särkee joskus niin paljon, etten voi astua jalallani ollenkaan. Muutamien minuuttien kuluttua "kramppi" hellittää ja koipi toimii taas normaalisti. Punainen alue on kuuma ja sitä kutittaa.
Sydän kurkussa olen lukenut ympäri nettiä tietoja borrelioosista... ja toivon sydämestäni, että kyseessä on vain joku "normaali" tulehtunut hyttysenpisto tms....
Lähettäjä: Sheila-Juniper Lähetetty: 11.8.2006 10:20
Hei Tirlitti!
Mitä sinulle nyt kuuluu?
Oliko sinulla tuon punaisen läiskän kohdalla ihoon kiinnittynyt punkki?
Minun kokemukseni mukaan punkki ei itsestään lähde pois, kun kerran on kiinni pureutunut. Joten kyseessä mitä todennäköisemmin on jokin muu tulehdus, jos punkki ei ole ollut ihossa kiinni. Vai mitä uskotte, te jotka tunnette paremmin borrelioosin ja sitä levittävät hyönteiset?
Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 14.8.2006 9:34
Harvat ehtivät näkemään/huomaavat punkin ihossaan. Punkki irrottaa otteensa ihosta heti kun se on "saanut vatsansa täyteen". Mikäli punkki kantoi borreliabakteeria, alkaa puremakohtaan ilmestyä vähitellen laajeneva punoitus (bakteeri etenee ihossa). Ihomuutos ilmestyy myöhemmin punkin poistuttua "veriaterialtaan" - yleisimmin vasta noin viikon kuluttua puremasta. Ihomuutos voi näkyä ihossa viikkojen, jopa kuukausien ajan.
Kaikille ei ihomuutosta kuitenkaan tule bakteeritartunnasta huolimatta. On arvioitu, että noin puolelle sairastuneista ei ilmaannu ihomuutosta.
Punkin esiasteet; larva ja nymfi tarvitsevat kehittyäkseen veriaterian. Ne ovat kummatkin pieniä, muutaman millin mittaisia, mustia pisteitä. Norjalaiset kertoivat etteivät ole löytäneet larvojen levittämiä Borrelioositapauksia, mutta kirjallisuuden mukaan Borrelioosin voi saada kummaltakin esiasteelta. Punkin riski saada boreliatartunta tietenkin kasvaa jokaisen veriaterian myötä, joten käytännössä kai on niin, että nymfit ovat useimmin niitä, jotka levittävät bakteeria ihmisillekin. Tämä johtuu siitä, että nymfi on kooltaan vielä aika huomaamaton. Kotisivuillamme + sivujen "Kuvagalleriassa", löytyy kuvia punkista, bakteerista ja ihomuuutoksista.
Lähettäjä: Sheila-Juniper Lähetetty: 14.8.2006 22:39
Kiitos tärkeistä tiedoista!
Kerroit, että " Ihomuutos ilmestyy myöhemmin punkin poistuttua "veriaterialtaan" - yleisimmin vasta noin viikon kuluttua puremasta. "
- Minulle ihottuma tuli ensin, ja vasta parin päivän päästä löysin punkin toukan. Tuli mieleeni, että kyseessä saattaakin sitten olla joku muu bakteeri kuin borrelia. Tosin, kun katselin kuvia tyypillisestä alkuvaiheen ihomuutoksesta, muistuttivat ne hyvin paljon omaani. Joka on, muuten, selvästi häviämässä 5 päivän antibioottikuurin jälkeen. Toiveita on, että pääsin pelkällä säikähdyksellä?
Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 15.8.2006 19:20
Voisiko ihomuutos johtua aiemmasta tartunnasta? Joka tapauksessa oli kyseessä borreliabakteerin aiheuttama muutos tai ei, niin olet onnekkaassa asemassa.Olet saanut antibioottihoidon heti alkuvaiheessa joten mahdollisuudet parantua tartunnasta ovat erittäin hyvät .
Lähettäjä: Sheila-Juniper Lähetetty: 15.8.2006 20:35
Siltä minustakin nyt tuntuu, että minulla on ollut onnea onnettomuudessa. Antibiootit näyttävät parantavan ainakin ihottuman, enkä ole vielä tuntenut muita oireita, jotka voisivat liittyä borrelioosiin.
Lääkärit eivät taida nykyisin kovin herkästi antibiootteja määrätä? - Minun tapauksessani terveydenhoitaja ja lääkäri ottivat asian todesta. Terveydenhoitaja jututteli minua ja katseli ja tunnusteli ihottumaa (näytin hänelle punkinkin, jonka olin laittanut talteen!) - ja soitti siitä paikasta lääkärille, joka antoi puhelinreseptin lähimpään apteekkiin.
Millähän mielellä nyt olisin, jos en olisi saanut lääkettä?
Varmaankin pelkäisin kuollakseni, mitä tästä vielä seuraa... ja minkälaisia oireita on tulossa. Nyt voin sanoa, että ainakin olemme kaikki tehneet parhaamme borrelioosin eliminoimiseksi. Ei tarvitse myöhemmin katua ja voivotella, että miksi miksi... miksi ei silloin heti saanut antibiootteja... ...jne.
Lähettäjä: Sheila-Juniper Lähetetty: 18.8.2006 20:57
Nyt, 8 vuorokauden antibioottihoidon jälkeen, on punkinpureman kohdalla yhä tumma läiskä, josta punerrus on hävinnyt. Kuuria on jäljellä vielä 2 päiväksi. Mieheni on sitä mieltä, että jos ihomuutos ei ole kokonaan poissa, minun pitäisi pyytää jatkoa AB-kuurille. Että, vaikka kyseessä ei olisikaan borrelia-bakteeri, se pitäisi saada kokonaan pois elimistöstä. ??
Mitähän sanovat asiantuntijat tähän? Voinko lähteä esim. 7 km:n juoksulenkille, jos tulehdus ei ole kokonaan parantunut? Mieheni väittää, että silloin tuo bakteeri voi hivuttautua ties vaikka sydämeen.... ja silloin juoksuni ovat juostu....
NAISILLA ERILAINEN IHOMUUTOS
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb