UNETTOMUUS

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

UNETTOMUUS

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 15:29

Lähettäjä: mocki1 Lähetetty: 5.6.2008 15:09

Hei!
Kertokaa hyvät ihmiset voiko minua vaivaava unettomuus olla peräisin borreliasta johon sairastuin syksyllä? Onko kellään omia kokemuksia? Tuntuu että tulen kohta hulluksi ellen saa nukuttua edes yhden kokonaisen yön... Hermot ovat kireällä ja itku lähellä koko ajan... Miten te olette hoitaneet itseänne? Unilääkkeilläkö?
Kesäterveisin!

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 5.6.2008 15:41

Mulla on huonoina jaksoina nukkuminen jäänyt muutamaan tuntiin yössä ja sitä saattaa kestää useamman viikon putkeen. Jos ei saa levättyä on taatusti pinna kireellä eikä ajatus toimi senkään vertaa kuin muuten. Hyvinäkin jaksoina herään vähintään kaksi kertaa yössä mutta silloin saan yleensä nukahdettua uudestaan.

Kun olin vielä työelämässä tuli ylimääräistä stressiä ja nukkumisvaikeutta siitä että tiesi kellon soivan ennen viittä. Oli aika ahdistavaa katsella sitä kelloa ja ajatella että nyt jos saisin nukahdettua niin olis tunti aikaa levätä... Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tämä stressitekijä on poissa mutta univaikeudet jatkuvat. Lepokipu, levottomat jalat ja joku sen ilmiön variaatio sekä elimistön päättämättömyys siitä onko kylmä vai kuuma estävät uudelleen nukahtamisen.

Unilääkkeitä en ole käyttänyt enkä aio käyttää kun olen aika herkkä lääkkeille ja huimausta ja tokkuraisuutta on ihan tarpeeksi omasta takaa. On niitä tottakai tyrkytetty.

Mä en ole keksinyt siihen mitään apua paitsi että menen nukkumaan vasta sitten kun oikeesti väsyttää. Mä laitan yleensä telkkarin sammumaan ajastimella ja huijaan itseäni muka katsomalla jotain vähemmän kiinnostavaa ohjelmaa. Välillä se jopa toimii, esim. yhden Suomen pelin loppu jäi näkemättä kevään MM-kisoissa!

Lähettäjä: daila2008 Lähetetty: 5.6.2008 17:59

Unihäiriöt ovat erittäin tyypillisiä borrelioosissa.

Itselläni oli pari vuotta sitten yhtäkkiä alkanut unettomuus, joka kesti yli kuukauden. Sinä aikana en nukkunut juuri ollenkaan. Jos jonakin yönä nukuin tunnin pari, niin se oli jo melkein juhlaa. Kävin kuitenkin koko ajan töissä siinä samalla, koska ajattelin, että päivällä nukkuminen vain pahentaisi oirekuvaa entisestään. Tämän unettomuuden aikan molemmat jalkani jäykistyivät ja kivettyivät niin etten pystynyt enää kunnolla kävelemäänkään.

Muistan myös, että unettomuus olikin ensimmäisiä oireitani silloin heti oman aikoja sitten olleen ihomuutokseni jälkeen.

Myös vuosi sitten kärsin unettomuudesta. Silloin minulle tarjottiin rauhoittavia, jotka pahensivat oloani entisestään. Minusta tuli aivan kuin joku flegmaattinen laama, jota ei huvita enää yhtään mikään. Omalla kohdallani ne siis sekoittivat päätäni entisestään.

Niin, olihan niistä kieltämättä jotain "hyötyäkin". Nukuin nimittäin niiden avulla 2 - 3 tuntia yössä. Vointi ja mieliala meni kuitenkin niistä niin sekaisin, että jätin lääkehuurukokeiluni pariin viikkoon.

kuka lie

Viesti Kirjoittaja kuka lie » La Syys 26, 2009 09:40

Löytyihän tästäkin keskustelua ennestäänkin. Viimeiset pari viikkoa nukkunut todella levottomasti, ja heräillyt useita kertoja yössä. Samaa ollut aikaisemminkin. Onneksi elämäntilanne on sentään melko joustava.

Vastaa Viestiin